Halvmarathon & knoglescan = check!

Halvmarathon & knoglescan = check!

Een af måderne til at holde motivations- og træningsfrekvens bare nogenlunde for mig er, at sætte mig nogle del-mål henover året. Siden jeg sidst har skrevet, er der sket lidt…ihvertfald hvad mine delmål angår. Måske du kan huske, at jeg fortalte om, hvordan jeg forsøger, at lægge nogle delmål ind i mit liv, så jeg kan bevare træningsmotivationen henover året.

Anyway, så har jeg nu ‘opnået’ de to første mål i år.

29.03 løb jeg mit livs første halvmarathon. Inden løbet havde jeg besluttet, at det blot skulle være en god oplevelse, og ikke et kapløb med tiden. Ret smart, så kan man nemlig ikke blive skuffet :)
Det var en skøn oplevelse med mine seje løbeveninder i et top tunet & publikums-pakket København – at jeg så kom i mål tæt på 2 timer, gjorde ikke dagen dårligere!!

FINALtid_halvmarathon_600x500

Ugen efter halvmarathon havde jeg så en knogle-scanning på min ‘to do’ liste. Knoglescan fordi jeg for mange år siden har fået knogleskørhed i ryggen, som ‘bonus’ efter en omgang kemo behandling. Siden da har jeg brugt 1,5 år med træning på PowerPlaten, og nu skulle det gerne vise sig, om det har hjulpet mig, og knogleskørheden er ‘stoppet’.

OG JUHUUUUUU – knogleskørheden er blevet forbedret (kan man sige det?), og det går den rette vej. Det er ikke væk, men forbedret. Så lægerne var tilfredse, og så er jeg jo det samme.

Med de resultater, både for løb og for scanning, må jeg bare endnu engang sige, at jeg er VILD med den PowerPlate. Træningen på den gør min krop stærk og åbenbart helt ind i knoglerne.

Nu kigger jeg frem til det næste mål, der formentlig hedder: Bikini-sæson!!

Ups ja, den kender rigtig mange af os vist….foråret er her, og lige pludselig er der ikke længe til strandvejr, sommershorts & bare lårbasser. Så, forhåbentlig kan jeg også med det mål for øje, bede til min PowerPlate-gud om, at træningen giver pote – bare jeg træner ofte nok  :)

Hav en dejlig uge.
Louise

Knoglescan_600x150

Så er det NU!

Så er det NU!

Kender du det, at have sat et mål for dig selv laaaangt ude i fremtiden, og så pludselig er tiden fløjet afsted, og det er tid til at indfri dit mål?

Sådan en dag er det idag for mig. Min første halv marathon. Da jeg købte billetten for 1,5 år siden, var der ingen grænser for, hvor meget jeg tænkte, at jeg skulle træne. Og jeg har trænet – både på PowerPlat’en og med løb. Nu står jeg her så. Måske har jeg ikke fået trænet al det, jeg gerne ville, og have inde i hovedet set mig selv i endnu stærkere form.

Men, solen skinner og det bliver uden tvivl een lang folkefest langs ruten, gennem smukke København. De sidste par dage har mange spurgt mig, om jeg er klar. Øh ja….ihvertfald klar på at suge oplevelsen til mig, i det tempo der passer mig. Igennem skal jeg nok komme, og mine ambitioner mht tid er helt forsvundet den sidste uge. Det bliver først og fremmest en oplevelse at suge alle indtrykkene ind, og jeg glæder mig faktisk nu.

Hav en dejlig lørdag.

:)
Louise
halvmarathon

Sådan een bør alle have!

Sådan een bør alle have!

Sorry to say, men sådan en PowerPlate bør alle skiløbere have!

Afslapning
Kom retur i sidste uge fra 8 gode, lange, tågede skidage i Wagrain, og hold nu op, hvor var jeg ovenpå….hvis jeg godt kan sige sådan noget i et land, der har opfundet janteloven?!  :)

Min PowerPlate har haft glæde af at gennemryste mig i snit 2x om ugen siden jul – så bestemt ikke så meget, som jeg egentlig gerne ville, men fint nok. Og hold da helt op, hvor havde jeg gode skiben – een totalt ovenpå oplevelse (ligesom sidste år), at stå på ski i løbet af dagen og så sidst på eftermiddagen, tænke: ‘jeg har da lidt mere at give af, så jeg tar lige en lille løbetur’. Ikke skyggen af syre i benene under skiløbet…men det kom så under løbeturen!

Eneste løbe-rute mulig var den bjergvej, der førte fra byen og op til vores hotel halvvejs oppe i terrænet. Naiv & lidt for selvfed (totalt euforisk over udeblivelse af syre ved skiløbet!), fik jeg luntet ned af den…og kæmpet mig op igen! Interval træning helt af sig selv, blot ved hældningen på vejen!

Men, jeg er simpelthen nødt til at sige: jeg vil håbe, at jeg aldrig skal på ski igen, uden at have trænet på PowerPlaten først….sådan een bør alle skiløbere have :)
Fortsat god uge.
Louise

PS Til gengæld slæbte jeg min lilla elastik med for ingenting…c’est la vie!

Løb_bakke


Er der plads til en elastik???

Er der plads til en elastik???

Sikke en luxus – er ved at pakke ungernes ski udstyr til ferien….

Ski_pakning
….og begynder at tvivle på, om min elastik (som Rikke sødt har lånt til mig!) overhovedet får plads i tasken!!

På vej til 10 dage i Wagrain, uden PowerPlate og uden håndvægte – og så har jeg lært af Rikke, at elastikken er god at have med. Så er der ingen undskyldning for ikke liiiiige at lave lidt på værelset! Tak for det, Rikke, skal tænke på dig, når min mand tar sin velfortjente eftermiddagslur efter skiløb, og jeg står på gulvet, med min lilla elastik :)

Helt ærligt har jeg aldrig tænkt over det tidligere, at sådan en elastik kan holde lidt på formen, mens jeg smovser af tung, østrigsk mad og vælter mig i billig vin & godt selskab. Måske er det overgangsalderen, der har lært mig, at det der med at ‘skeje’ helt ud i 10 dage, bare er alt for øv….bagefter. Regningen er bare blevet højere med alderen. Og gab, hvor lyder det gammelt – men helt ærligt, det er bare så skønt at være i god form, at jeg ikke orker at ødelægge det helt. Slet ikke med halvdårlige wiener schnitzels og udkogte kartofler. Næ, så hellere med munden fuld af chokolade, mens jeg forsøger vha. den lilla elastik, at retfærdiggøre det :)

Jeg er spændt på om PowerPlaten har samme effekt på mine ski-ben i år, som sidste år. Det var helt magisk at mærke, hvordan syren fuldstændig udeblev, i løbet af ski ugen. Krydser fingre for en tilsvarende oplevelse. Og skulle der komme lidt syre, kan jeg vel afhjælpe det med den lilla elastik og chokolade…
God uge.
Louise

Nedtælling til første del mål…

Nedtælling til første del mål…

Uden at ville indrømme det meget højt (så jeg hvisker det bare her) er jeg altså typen, der er nødt til at sætte mig nogle del-mål for rigtig meget af det, jeg laver. Det gælder arbejde, og det gælder ikke mindst min træning. Gid jeg var sådan en totalt træningsfreak, som bare måtte røre mig hver dag for at kunne leve. MEN…det er jeg altså desværre ikke. Dovendyret i mig lurer altid lige under overfladen, og skal holdes i kort snor, for ikke at overtage!

For jeg er vild med at være i god form, og jeg er vild med at træne, når jeg først er igang, men det kræver altså noget selvdisciplin for mig at holde fast i min træning. Jeg skal holde fast i følelsen af, hvor dejligt det er, når jeg er hoppet på plat’en eller er hoppet i løbeskoene – så synes jeg, det er pragtfuldt at bruge min krop og mærke hvordan den over tid bliver stærkere.

Så for at hjælpe motivationen og selvdisciplinen lidt på vej, forsøger jeg at indlægge lidt ‘madding’ i løbet af året. Nogle ting & oplevelser, jeg kan bruge som del mål for min træning, så det ikke bare bliver en lang ørkenvandring af trænings-trummerum. Lige nu og her, har jeg 3 stk. madding liggende foran mig i 2014 – fint spredt, som perler på en snor:

1. 1/2 marathon i København 29. marts (aaarrrrggghhh, det er altså lige om snart med kun 37 dage endnu!)
2. Knoglescan 7. april (krydser fingre for, at plat’en har været med til at sætte min knogleskørhed i ryggen på stand-by)
3. Træningstur til Mallorca i september (så stor en succes sidste år, at det er udnævnt til en ‘tradition’ uden at blinke)

Da året startede for lidt siden, var der laaaaaang tid til første del mål – det er der ikke længere, og jeg kan mærke træningen skal have fuld gas med det for øje….tiden tikker og nedtællingen er startet.
Louise
Halvmarathon

Sidste tur på platen – for en tid

Sidste tur på platen – for en tid

I morges stod jeg op kl 5(!!!) for liiige at nå at få et par kilowatt ud af platen inden ferien.

Jeg har ikke været på den så meget som jeg burde siden årsskiftet – for der harværet en tidages pause hvor jeg var i Kina.

Dér benyttede jeg træningscentrene hver dag – så grundformen burde være god nok.
Men ikke bedre end at Rikke sagtens kunne finde nogen nye øvelser – som både trak tårer og sved – da hun kom og inspicerede mit Power-form i forrige uge.

Til gengæld har Platen været guld værd for genopbygningen af min skulder- jeg har her efter 5 måneder næsten fuld bevægelighed, og ingen synlig skævhed, og ifølge min fys døjer langt størstedelen af skulderbrækkere med tydelig fysisk skævhed og ofte livslange smerter og motoriske problemer.  Jeg måindrømme at jeg ikke er ret ked af at makulere ansøgningen om “kompensation for nedsat arbejdsevne” til forsikringsselskabet.

Mine seje løbeveninder har lokket mig med på en halvmaraton i marts, så jeg har masser af motivation til den daglige træning når jeg er hjemme – især fordi det er helt evident hvor dejlig muskelopbyggende plate-arbejdet er sammenholdt med 3 ugentlige løbeture.

Men som om det ikke er hårdt nok at få nye øvelser på af Rikke – så insisterer hun også på en (let) kostomlægning når jeg gerne vil tabe mig og ikke kun komme i form.

Og jeg slæbte faktisk rundt på 3-4 kilo oveni hatten efter at ha siddet helt stille med min brækkede skulder.
Jeg har aldrig været på kur – og er helt vildt dårlig til at nægte mig selv nogen fornøjelser, men det er altså ikke ret svært at nøjes med suppe og grøntsagsjuicer et par dage om ugen.  Det har jeg gjort i tre uger nu, og jeg har ikke nogen vægt, men jeg føler mig lettere (og pænere) og jeg synes ikke jeg er så tung i min løbeform.  Og nu er jeg på vej til Thialand og en uges yoga inden det hårde arbejde med at købe ædelstene i Bangkok ;)

Josephine

JB

Ahhh – skiferie igen!

Ahhh – skiferie igen!

Så er det igen blevet tid til skiferie med familien og gode venner, og vi har alle glædet os til at være aktive sammen. Her er masser af sne. Første dag var alt dækket af et lag tykt pulversne, som jo er utroligt smukt – men også utroligt hårdt at stå i hele dagen, fordi det er megahård træning for lårbasserne at møve sig igennem. Jeg må konstatere, at statiske squat-øvelser på power platen har gjort det igen. Det er bare en super effektiv måde at træne op til en skiferie, da især de hvide muskelfibre i lårene i den grad bliver aktiveret og gør lår musklerne klar til den udfordring de i den grad kommer ud for, når man skal følge med ens mand og teenagersønner ned af de sorte løjper uden stop! Det største plus er, at mine lår ikke syrer til, på trods af, at jeg nu i tre dage i træk har stået på ski hele dagen. Jeg har Intet ubehag eller besvær haft (som den eneste i flokken). Når man, som jeg, ikke er 22 år længere, er det bare en rigtig dejlig følelse at mærke at kroppen stadigvæk vil. Jeg glæder mig til de næste fire dage på ski, selv om jeg udemærket godt ved, at jeg på et tidspunkt må opgive at følge trop med min mand og vores store drenge. – Og så er det godt vi også har en søn på 9 år, der stadigvæk synes det er sejt, at stå på ski med sin mor :0)

Unknown-1      Unknown

Fældet af streptokokker

Fældet af streptokokker

Øv, øv, øv. Synes, at jeg kom fint igang i 2014 med at få løbet og få brugt PowerPlaten, og så fuldstændig uden varsel, fældet af streptokokker!

Sådan nogle små satan’er (undskyld ordbrug, men det er det!), der sniger sig ind i kroppen om natten og sætter sig i halsen, så jeg vågner med en hals der brænder og stikker. Sådan en hals, hvor bare det at synke mit eget mundvand, gjorde ondt. Som bonus, feber oveni. Åh jo, den seneste uge har været lidt for meget på sofa’en, selv-ynkende og som  tilskuer til Dr. Phil (kan du huske ham for 20 år siden? Vildt, han ser stadig sådan ud!).

Men, idag har jeg taget kampen op for alvor og fået rystet streptokokkerne af mig! Først en meget smuk, hvid løbetur i skoven (i dyner af sne) med mine løbeveninder, og så hjem og give den gas på plat’en.

Nuvel, min ‘supermand’ idag var lidt slatten, men vigtigst er, at den var der. Og det er faktisk skræmmende, hvor hurtigt sådan 4 dage i sengen næsten uden mad, kan fjerne AL muskelstyrke fra kroppen (for slet ikke at nævne energi). Sådan føltes det ihvertfald. Så som altid, er der vel bare en vej, og det er frem. Heldigvis ligger weeekenden lige om lidt, og mon ikke jeg kan forsøge at indhente lidt af den mistede uge, hvad træning angår?

Lige en hurtig streptokok-fri-selfie lige efter træningen, og så ønsker jeg dig en dejlig dag & weekend :)
Svedig_træning1

Squads blir til Squavs!!

Squads blir til Squavs!!

Ben_squavs_AV

Kender du sådan en dag, hvor det føles som om nogen har tæsket løs på dine lår…uden at spørge, og uden at tænke på, hvordan du skal komme gennem dagene efter?

SÅDAN en dag har jeg idag. Var på Platen igår og lavede ‘bare lige’ lidt maveøvelser og så lidt squads. Eller som jeg kalder dem idag: Squavs! For det gør så nas i mine lår. Tænk, at de muskler vitterlig kan blive så ømme, bare fordi jeg ikke har været så flittig med squads gennem juleferien. Men det kan de altså, skal jeg så hilse og sige!

Med en positiv ja-hat på, tænker jeg så: ‘jamen, hvis det gør så ondt, så må det jo være effektivt’. Og jeg ved jo også, at det er effektiv træning.

Så, der er vel kun een ting at gøre….lave endnu flere squavs, indtil de forvandler sig til squads igen :)
Hav en dejlig eftermiddag.
Louise